sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Kuvansiirtoa puulle, kankaalle ja lasille

Olen tehnyt kuvansiirtoa eri materiaaleille. Tämä on tosi kiva tekniikka siirtää kuvia erilaisille pinnoille. Valokuva tai jokin muu kuva kopioidaan lasertulostimella. Pitää muistaa, että jos kuvassa on tekstiä niin se tulee peilikuvana. Olen tehnytt äidilleni lahjaksi hänen lapsuuskuvasta kuvan puusydämelle. Siinä näkyy, että teksti on peilikuvana. Melkein mitä tahansa kovaa meteriaalia voi käyttää alustana, mutta pinnan tulee olla sileä. Alusta ei voi olla imukykyinen. Kuva siirretään pintaan käyttämällä kuvansiirtogeeliä. Kuvansiirtogeelin avulla muste siirtyy haluttuun pintaan ja paperi häviää. Kastettu paperi hierretään pois alustasta sormilla pyörittäen.
Ohje:
1. Printtaa valokuva tai teksti tavalliselle paperille ja leikkaa se haluttuun muotoon. Sivele kuvan. pintaan paksuhko kerros kuvansiirtogeeliä ja liimaa se sitten haluttuun kohtaan. Paina ilmakuplat pois. Apuna voit käyttää talouspaperia. Tarkista että kuva on tiiviiisti kiinni alustassa. Anna kuivua yön yli.
2. Kun kuva on kuivunut, kostuta se märällä sienellä tai jollakin rätillä. Hierrä  hiljalleen paperia pois alustasta. Paperi rullaantuu pois ja muste jää kiinni alustaan. Kun työ on kuiva niin voit lakata sen.
Olen tehnyt mieheni ja minun lapsuuskuvista kuvansiirtoa puupalikoille. Samoin olen tehnyt meidän edesdmenneen koiran kuvasta. Olen tehnyt samanlaiselle alustalle myös kuvan meidän hääkuvasta. Samalla tavoin olen tehnyt kuvansiirtoa myös kankaalle ja lasille, Kankaalle tehtynä on haasttavampaa.









5 kommenttia:

  1. Upea tapa tuoda tärkeitä kuvia sisustukseen. Anne

    VastaaPoista
  2. Ikää 65, mutta sen muistan lapsuudesta, isoisä kertoi, että, jos opettelet asian nyt, muistat sen vielä vanhanakin! No siinä oli aasinsilta asiaani!
    Ikä, se on oppia kaikki!
    Kiitos blogin pitäjä!

    VastaaPoista
  3. Onpas onnistunut kuvansiirto hienosti. Joskus olen kokeillut mutta ei onnistunut vaikka kokeilin useille eri pinnoille. Paperi vain liimautui levyyn kiinni. :/

    VastaaPoista
  4. Saattaa toki olla että on ollut huonolaatuinen aine käytössä. Youtubesta löytyy paljon opetusvideoita jotka kannattaa katsoa.

    VastaaPoista
  5. Amsterdam merkkinen ainakin tarrasi kiinni niin lujaa paperin että paperia jäi paljon levyyn kiinni.

    VastaaPoista